آموزش باغبانی

نحوه کاشت و پرورش تمشک

کاشت و پرورش تمشک

وقتی می دانید چگونه برای خودتان تمشک پرورش دهید، احتمالات تقریباً بی پایان است: می توانید مربای تمشک، لیکور تمشک درست کنید یا از یک کاسه تمشک و خامه تازه لذت ببرید. خودتان را با چند توت تازه مستقیماً از گیاه پذیرایی کنید و هر گونه مواد اضافی را که نمی توانید استفاده کنید قبل از شروع به فاسد شدن آنها را فریز کنید. برای کمک به رشد بوته‌های تمشک خود و تولید محصول در هر سال، مطمئن شوید که بهترین نوع را برای خود انتخاب کرده‌اید، در مکانی مناسب با آفتاب فراوان بکارید و در فصل مناسب هرس کنید تا به تولید سال میوه ادامه دهند.

محل کاشت تمشک

تمشک ها پرورش دهندگان سرسختی هستند و دونده هایی تولید می کنند که بستر را پر می کنند. هنگام برنامه ریزی برای تمشک، مهم است که مطمئن شوید که مکانی جادار دارید. آنها می توانند نسبتاً بزرگ شوند – بنابراین مطمئن شوید که اجازه می دهید رشد و گسترش پیدا کنند. مکانی را در آفتاب کامل (که در آن گیاه حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید در روز داشته باشد) و خاک با زهکشی خوب انتخاب کنید. مقداری کمپوست را حفاری کنید تا به آنها یک حرکت پرش دهید.

تمشک های خاردار را می توان در اطراف لبه های حیاط خود کاشت و مانند یک حصار یا مانع فیزیکی استفاده کرد. با این حال، به دلیل خارهایشان، از کاشت آنها در نزدیکی راهروها یا پیاده روها خودداری کنید. آیا مکان مناسبی برای کاشت آنها در زمین ندارید؟ انواع کوچکتر تمشک برای رشد در ظروف بزرگ مناسب هستند.

تمشک تازه چیده شده

تمشک تازه چیده شده

نحوه و زمان کاشت تمشک

شما می توانید تمشک را با ریشه لخت در بهار یا به عنوان گیاهانی که در ظرف کشت می شوند برای کاشت بهار، تابستان یا پاییز خریداری کنید. صرف نظر از این، عصاها (شاخه ها) را با فاصله 40 سانتیمتر و ردیف ها به فاصله 150 سانتیمتر از هم بکارید. عصاها تمام فضاهای موجود را پر می کنند، و تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنهایی را که جرأت می کنند وارد مسیر شوند، حفر کنید. گیاهان تمشک مقاوم هستند، بنابراین پس از ایجاد آنها، لازم نیست نگران کاشت مجدد آنها در هر سال باشید.

نکات مراقبت از تمشک

برای اینکه گیاه تمشک شما رشد خوبی داشته باشد باید شرایط زیر را در نظر بگیرید.

نور

تمشک های خود را در مکانی بکارید که آفتاب کامل داشته باشد (حداقل 6 تا 8 ساعت آفتاب مستقیم در روز) تا گیاهان خود را سالم و پربار نگه دارید. در حالی که این میوه ها در سایه جزئی یا حتی کامل تحمل می کنند و رشد می کنند، نسبت به زمانی که در آفتاب رشد می کنند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند و توت های کمتر و با کیفیت پایین تری تولید می کنند.

خاک و آب

تمشک نیاز خاصی به خاک ندارد، اما مانند بیشتر میوه ها و سبزیجات، در خاک مرطوب و با زهکشی خوب که غنی از مواد آلی است، بهترین عملکرد را دارد. اگر خاک باغچه شما دارای مقدار رس بالایی است، در زمان کاشت به مقدار زیاد مواد آلی را اصلاح کنید تا به بهترین شروع ممکن توت ها کمک کنید.

رسپری ارگانیک

رسپری ارگانیک

هرس

هرس تمشک بستگی به نوع رشد شما دارد. برای تمشک های تابستانی، دو سال طول می کشد تا هر نیش میوه دهد. عصاهای منفرد در سال اول فقط برگ رشد می کنند، سال دوم میوه می دهند و سپس می میرند. می‌توانید بعد از برداشت تمام میوه‌ها، عصای سال دوم را دوباره به زمین ببرید. هر نیشکر فقط یک بار میوه می دهد. اما، مطمئن شوید که تمام عصاهای جدیدی را که هر سال بیرون می‌آیند، رها کنید، زیرا آنها سال آینده توت تولید می‌کنند. اگر آن عصاهای سال اول (که به آنها پریموکن نیز گفته می شود) در طول زمستان قطع شوند یا از بین بروند، تمشک شما میوه نمی دهد زیرا هیچ عصای دو ساله ای (به نام فلوریکانس) در لکه باقی نمانده است.

در مقابل، انواع تمشک پاییزی در اواخر تابستان/اوایل پاییز در نوک عصای سال اول میوه می دهند. این نوک ها در زمستان از بین می روند، اما بقیه نیشکر در تابستان بعد میوه می دهند، سپس به طور کامل از بین می روند. از آنجایی که تمشک های پاییزی بار دوم را در تابستان آینده به شما می دهند، می توانید تا پاییز آینده صبر کنید تا عصاها را کاهش دهید. اما در اینجا ترفندی وجود دارد که بسیاری از پرورش دهندگان تمشک از آن استفاده می کنند: به جای اینکه از هر عصا دو محصول بگیرید، در اواخر زمستان یا اوایل بهار، تمام عصاها را به زمین برگردانید. رشد حاصله یک محصول دیررس بزرگ تولید می کند (و معمولاً بزرگتر از مجموع دو محصول کوچکتر است).

داربست

تا زمانی که در هنگام رسیدن میوه جا برای قوس کم شدن عصاها وجود دارد، لازم نیست تمشک را با داربست استفاده کنید. یک تخت کوچک برای یک تکه تمشک مستقل مناسب است، اما استفاده از چوبک به محافظت از عصاها در برابر آسیب طوفان کمک می کند. اگر می‌خواهید یک ردیف یا دو ردیف رشد کنید یا ظاهر مرتب‌تری را در باغ ترجیح می‌دهید، یک حصار سیمی با دو یا سه سیم عمودی متصل به ستون‌های T-bar در انتهای ردیف‌ها نصب کنید تا عصاها با حمایت سیم‌ها روی آن‌ها رشد کنند.

تمشک تازه بر روی درخت

تمشک تازه بر روی درخت

آفات و مشکلات

کپک پودری یک بیماری شایع برای تمشک است. برای اینکه این بیماری را به حداقل برسانید، گونه های مقاوم به بیماری را انتخاب کنید، حداقل 2 فوت فاصله بین گیاهان بگذارید تا جریان هوا خوب باشد، و بعد از آخرین برداشت، عصای میوه دار قدیمی را هرس کنید. و تمیز کردن میوه های افتاده و برگ های مرده اطراف گیاهان به کنترل کپک و زنگ تمشک کمک می کند، بیماری که باعث ایجاد نقاط زنگ زده روی برگ ها می شود.

برداشت تمشک

تمشک را با برداشتن آرام توت ها برداشت کنید. آنها ماندگاری طولانی ندارند، بنابراین میوه را تازه از گیاهان بخورید، تا سه روز در یخچال نگهداری کنید یا به محض اینکه می توانید فریز کنید.

شما ممکن است یک تمشک بد شکل را اینجا و آنجا ببینید. یک توت که در یک طرف کشیده شده است. این نتیجه گرده افشانی ضعیف است که می تواند ناشی از یک بهار سرد و مرطوب باشد. ممکن است به فکر نگهداری از زنبورهای سنگی باشید که زودتر از زنبورهای عسل ظاهر می شوند و در گرده افشانی انواع گیاهان، حتی در هوای خنک، کار بسیار خوبی انجام می دهند.

تمشک یکی از ساده ترین، مفیدترین و پربارترین میوه هایی است که می توانید در خانه پرورش دهید. هنگامی که بدانید چگونه تمشک را پرورش دهید و از آن مراقبت کنید، در تمام فصل از این میوه خوشمزه و سالم تازه از باغ خود لذت خواهید برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *