آموزش باغبانی

نحوه کاشت و پرورش درخت هلو

هلو بر روی درخت

انواع درخت هلو را متناسب با حیاط خود بکارید و هلوهای آبدار و خوشمزه بومی را برای سالهای آینده برداشت کنید.

شیرین ترین و آبدارترین هلویی که تا به حال می چشید را می توان از درخت خودتان چید. هنگامی که در اوج رسیدگی برداشت می شود، هلوهای بومی با هدایای شیرین طبیعت بدون نگرانی در مورد پایداری قفسه یا حمل و نقل طولانی بارگیری می شوند.

هلو نه تنها در رنگ‌های مختلف گوشت (زرد یا سفید) و نوع (کلنگ استون یا فری استون) بلکه در اندازه‌های مختلف درخت (استاندارد یا کوتوله) و زمان برداشت (اوایل، میان فصل و اواخر فصل) وجود دارد. تنوعی را انتخاب کنید که هم با سلیقه و هم متناسب با فضای حیاط باشد.

محل کاشت درخت هلو

مکانی را در آفتاب کامل برای درخت هلو خود پیدا کنید. خاک باید غنی از مواد آلی و دارای زهکشی خوب با pH کمی اسیدی تا خنثی باشد.

مطمئن شوید که درخت را در فاصله کافی از درختان دیگر بکارید تا ریشه ها با هم رقابت نکنند. فاصله بستگی به اندازه بالغ درخت دارد. همچنین درخت را تا حد امکان دور از لوله های فاضلاب و خطوط آب بکارید.

نحوه و زمان کاشت درخت هلو

زمان ایده‌آل برای کاشت درخت هلو اوایل بهار است، بنابراین تمام فصل رشد آن زمان برای استقرار دارد. نهالستان های پستی، گیاهان ریشه لخت را به فروش می رسانند که باید به محض رسیدن، طبق دستورالعمل کاشت درخت ریشه لخت، کاشته شوند.

برای کاشت درختان هلو که در ظرف رشد می کنند، سوراخی حفر کنید که دو برابر قطر توپ ریشه و عمق آن به اندازه ظرف باشد. درخت را در سوراخ قرار دهید تا قسمت بالای ریشه با خاک اطراف همسطح باشد. اگر درخت با اندازه استاندارد پیوند زده شود (بیشتر درختان هلو)، پیوند پیوندی (نقطه ای توده ای در پایین تنه) باید حدود 2 سانتیمتر زیر خط خاک باشد.

سوراخ را با خاک اصلی پر کنید و آن را بکوبید. درخت تازه کاشته شده را به خوبی آبیاری کنید تا پایه خیس شود. آبیاری هفتگی درخت را در اولین فصل رشد ادامه دهید مگر اینکه باران مکرر و فراوان وجود داشته باشد. برای حفظ رطوبت خاک و از بین بردن علف های هرز، 2 تا 3 سانتیمتر مالچ را در اطراف پایه درخت قرار دهید. مالچ نباید با تنه تماس داشته باشد.

هلوی ارگانیک تازه

هلوی ارگانیک تازه

فاصله بستگی به نوع درخت دارد:

درختان هلو کوتوله (2 تا 3 متر در زمان بلوغ): 2 تا 3 متر از هم فاصله دارند.

درختان هلو استاندارد (3 تا 5 متر در زمان بلوغ): 5 تا 6 متر از هم فاصله دارند.

درختان هلو مینیاتوری (1 تا 2 متر بلند): 1.5 تا 3 متر از هم فاصله دارند.

نکات مراقبت از درخت هلو

برای نگهداری و همچنین رشد مناسب درخت هلو شرایط زیر باید مدنظر قرار بگیرد.

نور

محل کاشت باید حداقل هشت ساعت نور کامل و مستقیم خورشید در روز دریافت کند. نور برای میوه دهی ضروری است.

خاک و آب

بهترین خاک برای پرورش هلو سست است، به راحتی خرد می شود و به خوبی زهکشی می کند. رنگ آن اغلب قهوه ای تیره یا سیاه است که نشان می دهد مواد آلی زیادی دارد. pH باید بین 6.5 تا 7 باشد. اگر خاک در محل کاشت انتخابی شما اندازه گیری نمی شود، قبل از کاشت آن را اصلاح کنید یا مکان دیگری را انتخاب کنید.

درختان تازه کاشته شده نیاز به آبیاری منظم دارند تا خاک دائماً مرطوب باشد. آبیاری را به آرامی اما عمیق انجام دهید تا خاک به عمق حدود 18 سانتیمتر خیس شود. در صورت عدم بارندگی، درختان را هر 7 تا 14 روز یکبار آبیاری کنید. چگونه برای سالم ترین باغ خود خاک ارگانیک ایجاد کنید.

گل های درخت هلو

گل های درخت هلو

دما و رطوبت

درختان هلو هم برای دماهای سرد و هم برای گرما الزامات خاصی دارند. برای شکستن خواب در بهار و تولید میوه به تعداد ساعت معینی با دمای بین 0 تا 5 درجه (ساعت سرما) نیاز دارند. اگر درخت هلو را در ظرفی پرورش می‌دهید، آن را در زمستان بیرون بگذارید، اما آن را به مکانی سرپوشیده منتقل کنید و برای محافظت از ریشه‌ها در برابر سرما، ظرف را با پارچه کرفس یا حباب بپیچید. همچنین می توانید ظرف را در یک ظرف بزرگتر قرار دهید و فضا را با مالچ برای عایق پر کنید.

در انتهای دیگر طیف دما، درختان هلو به هوای گرم و آفتابی تابستانی نیاز دارند اما نه به گرمای شدید. شرایط مرطوب باعث گسترش بیماری های قارچی می شود.

کود

یک کود کامل درخت میوه با فرمول خاص که دارای نیتروژن بالا است برای درختان هلو بهترین است. آن را با پیروی از دستورالعمل های برچسب محصول، یک بار در بهار در حوالی زمان گلدهی، بار دوم در ماه مه، و بار سوم پس از برداشت، اما نه دیرتر از 15 مرداد، اعمال کنید. کوددهی دیرهنگام باعث می شود درخت رشد زیادی ایجاد کند ، که مستعد آسیب سرمازدگی است.

هرس

هرس در اواخر زمستان کمی زمان می برد، اما با افزایش تولید میوه در تابستان سود زیادی به همراه دارد. درختان هلو با هرس سالانه بیشترین بازدهی را دارند. درختان را در اواخر زمستان هرس کنید. شاخه های آسیب دیده یا ساییده شده را جدا کنید. برای تحریک رشد جدید، شاخه ها را به سمت یک جوانه رو به بیرون هرس کنید. شاخه ها و شاخه هایی که به شدت رشد می کنند و شکل عجیبی به درخت می دهند را هرس کنید. هر سال، بخشی از چوب های بارده قدیمی تر را جدا کنید تا درخت جوان شود.

درختان هلو تمایل به تولید میوه بیشتر از میزان رسیدن در طول فصل دارند. بسیاری از این میوه به طور طبیعی توسط درخت نازک شده یا ریخته می شود. این نازک شدن طبیعی همیشه اتفاق نمی افتد، که به درخت فشار وارد می کند و به دلیل بار زیاد میوه، تولید را کاهش می دهد. باغبان های خانگی می توانند به راحتی درختان هلو را با دست نازک کنند. حدود 20 تا 40 روز پس از شکوفه‌دهی کامل، هلوهای نازک را نازک می‌کنیم تا میوه‌های باقی‌مانده به فاصله 6 تا 8 سانتیمتر روی هر شاخه قرار گیرد.

درخت هلو

درخت هلو

گرده افشانی

بیشتر انواع درخت هلو خود گرده افشان هستند، به این معنی که برای به دست آوردن میوه فقط باید یک درخت هلو بکارید.

گلدان مجدد درخت هلو

کاشت درخت هلو در ظرف نه تنها در صورت نداشتن حیاط ایده خوبی است، بلکه اگر خاک شما فقیر یا سنگین باشد و برای کاشت درخت هلو مناسب نباشد، راه حلی است. وقتی درخت هنوز کوچک است، آن را در یک ظرف 5 گالنی با سوراخ های زهکشی بزرگ بکارید.

لایه ای از شن یا سنگ های کوچک را در پایین قرار دهید تا وزن اضافه شود و از زهکشی مناسب اطمینان حاصل شود. ترکیبی از مخلوط گلدانی و کمپوست را اضافه کنید – به اندازه ای که وقتی نهال را در مرکز ظرف قرار می دهید، پیوند پیوند حدود 2 سانتیمتر بالاتر از لبه ظرف باشد.

ظرف اطراف نهال را با خاک پر کنید و آن را بکوبید. بررسی کنید تا مطمئن شوید که خط پیوند در محل مناسب است و دفن نشده است. اگر خیلی زیاد است، کمی خاک بیشتر در اطراف پایه اضافه کنید به آرامی و کاملاً آب دهید تا آب از سوراخ های زهکشی خارج شود.

هنگامی که درخت از ظرف خود رشد کرد، آن را با استفاده از مخلوط گلدان تازه در یک ظرف 10 تا 15 گالن قرار دهید. به یاد داشته باشید که گیاهان کانتینری به آبیاری و کود مکرر بیشتری نسبت به گیاهان در منظره نیاز دارند.

میوه هلو

میوه هلو

آفات و مشکلات

هلو تحت تاثیر چندین بیماری از جمله پیچ خوردگی برگ هلو، دلمه هلو و پوسیدگی قهوه ای است. جدی ترین آفتی که در درختان هلو یافت می شود معمولا کرم درخت هلو است. سوسک های ژاپنی نیز به درختان هلو حمله می کنند.

برای سالم نگه داشتن درخت هلو، معمولاً به مدیریت دقیق آفات و بیماری ها نیاز است که می تواند با آفت کش ها و قارچ کش های معمولی یا ارگانیک باشد.

چگونه درخت هلو را تکثیر کنیم

معمولاً درختان هلو از طریق پیوند تکثیر می شوند که کاملاً دخیل است و بهتر است به متخصصان واگذار شود. در حالی که می توانید یک درخت هلو را از یک گودال هلو پرورش دهید، این یک پروژه سرگرم کننده با بچه ها بیشتر از تولید درختی با میوه های خوشمزه است.

برداشت

درختان هلو دو تا سه سال پس از کاشت میوه می دهند. میوه ها بسته به رقم و منطقه در اواسط تابستان تا اواسط پاییز می رسند. هلو را زمانی انتخاب کنید که رنگ سبز تمام شود. میوه های رسیده به راحتی با چرخش کمی به سمت بالا از درخت جدا می شوند. همیشه به آرامی با آنها رفتار کنید زیرا به راحتی کبود می شوند. هلو پس از چیدن می رسد. آنها را هر روز بررسی کنید زیرا می توانند خیلی سریع از رسیده به بیش از حد رسیده شوند. میوه های رسیده را برای چند روز در یخچال نگهداری کنید.

2 thoughts on “نحوه کاشت و پرورش درخت هلو

  1. ستار گفت:

    بسیار عالی توضیح دقیق بود تشکر

    1. سلام، ممنون از پیام شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *