آموزش باغبانی

نحوه کاشت و رشد بامیه

رشد بامیه سبز

بامیه که به طور سنتی مورد علاقه در جنوب است، محبوبیت بیشتری در باغ های خانه در همه جا دارد. فهمیدن دلیل آن آسان است. بامیه یک سبزی مغذی است که به راحتی رشد می کند و ارزش زینتی دارد. در حالی که بامیه به دلیل بافت ضخیم و چسبناکش اغلب با گامبو مرتبط می شود، روش های مختلفی برای لذت بردن از آن نیز وجود دارد. بامیه تازه را از باغ برداشت کنید و از آن به صورت نان و سرخ شده، پخته، کبابی یا ترشی لذت ببرید. و اگر آن را نخورید، همچنان می توانید از شاخ و برگ دستی شکل و گل های زرد جذاب آن که در تمام تابستان ظاهر می شوند لذت ببرید. در حالی که اکثر گونه های بامیه دارای غلاف سبز هستند، انواع کمی وجود دارند که دارای غلاف دانه های خوراکی و خوشمزه در طیفی از رنگ های دیگر، از جمله شرابی و قرمز هستند.

محل کاشت بامیه

بامیه را در مکانی بکارید که آفتاب کامل داشته باشد و خاک زهکشی خوبی داشته باشد و کمی اسیدی باشد. مکانی را انتخاب کنید که حداقل در دو فصل قبل بامیه در آن نروید.

بامیه سبزی نسبتاً بزرگی است. بسته به تنوع و شرایط رشد می تواند تا 7 فوت رشد کند. این گیاه برای رشد در پشت باغ که با سایر گل‌ها و سبزیجات تابستانی مخلوط می‌شود، یا به تنهایی یا با سایر سبزیجات در باغ‌های کانتینری ترکیب می‌شود، ایده‌آل است. حتما بامیه را جایی بکارید که بتوانید از زیبایی شکوفه های زرد طلایی آن لذت ببرید.

با کاشت متوالی از فضای باغ خود نهایت استفاده را ببرید. اوایل بهار کاهو بکارید، بعد از رسیدن گرمای تابستان و کم رنگ شدن کاهو، بامیه را در جای خود بکارید.

بامیه به زیبایی با بادمجان جفت می شود، یکی دیگر از سبزیجات تابستانی که گل ها و میوه های بنفش زیبای آن با شکوفه های زرد بامیه تضاد دارند. یا ظاهر گرمسیری بامیه را با گل‌های خوراکی پر زرق و برق نستوریوم به نمایش بگذارید.

تعداد زیادی بامیه سبز رسیده

تعداد زیادی بامیه سبز رسیده

نحوه و زمان کاشت بامیه

بامیه یک سبزی سالانه فصل گرم است که گرمای تابستان را دوست دارد. چه آن را از بذر شروع کنید و چه از نشا خریداری کنید، منتظر بمانید تا آن را در فضای باز بکارید تا دمای شبانه به طور مداوم بالای 55 درجه فارنهایت باقی بماند.

در حالت ایده‌آل، بامیه مستقیماً در باغ کاشته می‌شود، اما اگر فصل رشد شما کوتاه است، می‌توانید آن را سه تا چهار هفته قبل از آخرین تاریخ متوسط ​​سرمازدگی خود در داخل خانه شروع کنید. از گلدان های زیست تخریب پذیر استفاده کنید زیرا بامیه ریشه عمیقی دارد که دوست ندارد به هم بخورد.

قبل از کاشت، بذرها را به مدت 12 تا 18 ساعت در آب با دمای اتاق خیس کنید تا پوشش سفت بذر نرم شود. بذرها را به عمق 1 اینچ بکارید و هر 4 تا 8 اینچ یک بذر قرار دهید. خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. بذر بامیه 12 تا 14 روز طول می کشد تا جوانه بزند. هنگامی که نهال ها به 4 تا 6 اینچ رسیدند، آنها را با فاصله 18 تا 24 اینچ از هم نازک کنید که اگر از پیوندهای مهدکودک استفاده می کنید، این فاصله است.

نکات مراقبت از بامیه

پس از ایجاد گیاه، بامیه سبزی کم مصرف است.

نور

بامیه را در مکانی بکارید که آفتاب کامل داشته باشد، حداقل 6 تا 8 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

رشد بامیه در باغ

رشد بامیه در باغ

خاک و آب

بامیه در خاک غنی و با زهکشی خوب با pH بین 6.0 تا 6.8 بهترین عملکرد را دارد. اگر باغ شما شن یا خاک رس زیادی دارد، اصلاح زیاد با کمپوست کمک می کند تا گیاهان بامیه شما به بهترین شکل ظاهر شوند و در طول فصل بارور بمانند.

پس از کاشت، یک لایه مالچ به عمق ۲ تا ۳ اینچ (مانند سوزن کاج، پوست خرد شده یا کاه) روی خاک اطراف گیاهان پخش کنید تا به مرطوب نگه داشتن زمین و جلوگیری از جوانه زدن علف های هرز کمک کند.

بامیه دارای ریشه ای است که به آن کمک می کند در شرایط خشکسالی به خوبی زنده بماند. با این حال، آبیاری عمیق بامیه به طور منظم به تضمین برداشت ثابت در تمام تابستان و تا پاییز کمک می کند.

دما و رطوبت

بامیه یک محصول گرما دوست است که در دمای بین 80 تا 90 درجه فارنهایت رشد می کند. این گیاه شرایط خشک و مرطوب را بدون مشکل تحمل می کند اما به سرما بسیار حساس است و در آب و هوای خنک عملکرد ضعیفی دارد.

کود

اگر خاک باغچه شما غنی از مواد آلی است، به طور کلی نیازی به کوددهی بامیه نیست. اگر خاک فقیر از نظر مواد مغذی دارید، طبق دستورالعمل برچسب محصول، به طور مرتب با کودهای محلول در آب کوددهی کنید یا کودهای با زمان رهاسازی را در زمان کاشت با خاک مخلوط کنید.

گیاه بامیه قرمز

گیاه بامیه قرمز

هرس

هرس بامیه ضروری نیست، مگر اینکه آب و هوای شما معتدل باشد و بخواهید در اوایل پاییز برداشت دوم را تشویق کنید. در آن صورت، زمانی که تولید میوه در تابستان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، گیاهان را به 6 تا 12 اینچ برش دهید و یک کود دانه ای با نیتروژن و پتاسیم بالا به آن اضافه کنید، مانند 9-0-9. گیاهان را عمیق آبیاری کنید و در غیاب باران به آبیاری ادامه دهید.

گرده افشانی

بامیه خود گرده افشان است. برای گرده افشانی نیازی به حشرات ندارد و برای تولید میوه فقط یک گیاه لازم است.

گلدان

بامیه را می توان در ظروف کشت کرد اما گونه های کوچکتر یا کوتوله مانند “Little Lucy” یا “Baby Bubba” بهترین عملکرد را دارند. از آنجایی که بامیه ریشه عمیقی دارد، ظرفی را انتخاب کنید که حداقل 12 تا 15 اینچ عمق داشته باشد. می توانید یک بامیه را در یک ظرف 5 گالنی بکارید یا سه گیاه را با هم در یک ظرف 15 گالنی پرورش دهید. آن را با مخلوط گلدانی ارگانیک با زهکشی خوب پر کنید و مطمئن شوید که ظرف دارای سوراخ های زهکشی بزرگ است. مانند همه گیاهان گلدانی، بامیه در ظرف به آبیاری بیشتر از گیاهان باغچه نیاز دارد. در هوای گرم تابستان، ممکن است نیاز به آبیاری روزانه داشته باشید.

گیاه بامیه جوان

گیاه بامیه جوان

آفات و مشکلات کاشت بامیه

در حالی که بامیه یک محصول نسبتاً ناهموار است، شاخ و برگ آن در برابر آفاتی که از برگ ها تغذیه می کنند، مانند شته ها، تریپس، مگس سفید و کنه ها، و لارو کرم پاییزی، لوپر کلم و کرم گوش ذرت حساس است. همچنین می تواند به طیف وسیعی از بیماری های قارچی از جمله سفیدک پودری و پژمردگی فوزاریوم مبتلا شود.

روش تکثیر بامیه

بامیه از دانه تکثیر می شود که می توانید آن را از گیاهان خود جمع آوری کنید و اگر یک رقم ارثی با گرده افشانی باز باشد، برای سال آینده ذخیره کنید. برای تکثیر بامیه از بذر، دستورالعمل کاشت آن را در بالا دنبال کنید. همچنین برای خرید بذر بامیه می توانید از فروشگاه متابذر به صورت آنلاین خریداری کنید.

برداشت بامیه

میوه ها – غلاف های بذر – را در جوانی به طول حدود 2 تا 4 اینچ بچینید. اگر بیش از حد منتظر بمانید، آنها سخت و طناب دار خواهند بود. هنگامی که گیاهان بامیه به مرحله بلوغ رسیدند، مدت کوتاهی پس از آن به طور مداوم گل و میوه تولید می کنند، بنابراین غلاف ها را مرتباً برداشت کنید. حتی انواع بامیه بدون خار نیز باعث تحریک پوست می شود، بنابراین از دستکش استفاده کنید و از هرس برای برداشت غلاف بذر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *