آموزش باغبانی

نحوه کاشت و پرورش هندوانه

کاشت هندوانه

آبدارترین و شیرین ترین هندوانه ممکن را بکارید. تنها چیزی که نیاز دارید یک دانه، خاک خوب زهکشی شده، آب و آفتاب است. گاز گرفتن یک تکه آبدار هندوانه تازه بخش ضروری تابستان است. شما به سختی می توانید یک باربیکیو یا پیک نیک بدون گنجاندن یک بشقاب هندوانه داشته باشید زیرا در یک روز گرم بسیار با طراوت است.

اگر همیشه هندوانه های خود را از سوپرمارکت انتخاب کرده اید، طعم آن را به طور جدی از دست داده اید. برای هر طرفدار واقعی هندوانه، پرورش دادن خود و اجازه دادن به آنها در زیر نور خورشید رسیده است. آنها طعم بهتری خواهند داشت و می توانید یکی از آنها را مستقیماً از باغ خود به میز خود ببرید. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک نقطه آفتابی در حیاط خانه و چند دانه است.

اولین قدم برای پرورش هندوانه های آبدار و خوشمزه انتخاب نوع مورد نظر برای رشد است. سه نوع اصلی وجود دارد: هندوانه زودرس، فصل اصلی و هندوانه بدون دانه. در این دسته‌ها، می‌توانید گوشت قرمز، صورتی، زرد یا نارنجی را انتخاب کنید. هندوانه ای که در اوایل فصل تولید می شود گاهی اوقات خربزه جعبه یخی نامیده می شود زیرا به اندازه کوچکی رشد می کند که به راحتی در قفسه یخچال قرار می گیرد. کوتاه ترین زمان برای بلوغ، حدود 70 تا 75 روز طول می کشد. هندوانه فصل اصلی بزرگتر است و رسیدن آن بیشتر طول می کشد، معمولاً 80 تا 90 روز.

هندوانه های بدون هسته یک تمرین جالب در ژنتیک گیاهان هستند. پرورش دهندگان گیاهان چندین تلاقی برای ایجاد بذر برای گیاهان هندوانه ایجاد می کنند که خودشان نمی توانند دانه تولید کنند اما زمانی که شکوفه های آنها از هندوانه های دانه دار معمولی که در نزدیکی رشد می کنند گرده افشانی می شوند می توانند میوه رشد دهند. هندوانه های بدون هسته مانند سایر انواع هندوانه رشد می کنند، اما از آنجایی که آنها مشغول صرف انرژی برای تولید دانه نیستند، انواع بدون دانه اغلب شیرین تر هستند و انگورها در طول تابستان قوی تر می شوند.

محل کاشت هندوانه

هندوانه را در منطقه ای بکارید که آفتاب کامل داشته باشد. هندوانه به خاک غنی و با زهکشی خوب و شنی نیاز دارد. آنها بهترین رشد را با سطح pH بین 6.0 و 6.5 دارند که محدوده بسیار باریکی است. قبل از افزودن هر گونه کمپوست یا کود خاک خود را آزمایش کنید تا بدانید که آیا نیاز به افزودن مواد مغذی و در چه مقداری دارید یا خیر.

پدر و پسر در حال کاشت هندوانه در مزرعه

پدر و پسر در حال کاشت هندوانه در مزرعه

نحوه و زمان کاشت هندوانه

هنگامی که دمای خاک بالاتر از 65 درجه فارنهایت است، می توانید هندوانه را مستقیماً در بستر باغ آماده بکارید. دانه ها را به عمق 1 اینچ در تپه های کمی گرد به قطر 2 فوت و 5 فوت از هم بکارید و پنج یا شش دانه را در بالای هر تپه قرار دهید. پس از استقرار نهال های هندوانه، آنها را تا سه تا قوی ترین در هر تپه نازک کنید.

در برخی از اقلیم های شمالی، فصل رشد ممکن است به اندازه کافی گرم نباشد تا هندوانه های خوبی از دانه تولید شود. در این صورت، دو تا سه هفته قبل از آخرین یخبندان در بهار، تخمه هندوانه را در داخل خانه شروع کنید. بذر هندوانه را در مخلوط گلدانی بدون خاک بکارید. نهال ها را گرم و مرطوب نگه دارید تا زمانی که دمای بیرون به طور مداوم بالای 50 درجه فارنهایت یا گرمتر بماند. بذر هندوانه را خیلی زود شروع نکنید زیرا گیاهان بزرگ به خوبی به باغچه پیوند می زنند. هندوانه ها پس از کاشت دوست ندارند ریشه هایشان به هم بخورد.

هنگامی که انگورهای هندوانه شروع به تولید شکوفه می کنند، کلید تشکیل میوه گرده افشانی توسط زنبورها است. از سمپاشی برای حشرات در حال پرواز خودداری کنید. مواد شیمیایی می توانند حشرات مفیدی که گیاهان شما نیاز دارند را از بین ببرند.

نکات مراقبت از هندوانه

چه هندوانه های اولیه، فصل اصلی یا هندوانه های بدون دانه را دوست داشته باشید، پرورش هندوانه خودتان بسیار ساده است. مطمئن شوید که گیاهان هندوانه خود را در تمام فصل با مقدار مناسب آب، محافظت در برابر بیماری ها و آفات و افزودن مواد مغذی اضافی به خاک راضی نگه دارید.

رشد هندوانه از بذر هندوانه

رشد هندوانه از بذر هندوانه

نور مناسب

هندوانه برای رشد و تولید شیرین ترین خربزه به آفتاب کامل نیاز دارد – ترجیحاً ۸ تا ۱۰ ساعت آفتاب مستقیم.

خاک و آب

هندوانه در خاک غنی و با زهکشی خوب با pH بین 6.0 تا 6.5 بهترین رشد را دارد. برای از بین بردن علف های هرز و مرطوب نگه داشتن خاک، یک لایه 1 تا 2 اینچی از مالچ ارگانیک را در اطراف انگورهای هندوانه زمانی که طول آنها به 6 تا 8 اینچ رسید، بمالید. اغلب علف های هرز را در حالی که کوچک هستند با دست بکشید. اگر صبر کنید تا علف های هرز بزرگ شوند، سیستم ریشه بزرگ آنها می تواند ریشه های کم عمق هندوانه را مختل کند.

به گیاهان هندوانه خود زمانی که جوان هستند به طور منظم آبیاری کنید. به طور معمول، گیاهان هندوانه به 1-2 اینچ آب در هفته نیاز دارند تا خاک مرطوب بماند اما خیس نباشد. اگر هر هفته به اندازه کافی باران نمی‌بارید، مطمئن شوید که به گیاهان خود نوشیدنی اضافی می‌دهید.

دما و رطوبت

هندوانه در تابستان های طولانی و گرم که دمای آن به 80 درجه فارنهایت یا بالاتر می رسد، بهترین رشد را دارد. اگر تابستان‌ها کوتاه یا خنک هستند، برای عایق‌کاری، پلاستیک سیاه روی خاک قرار دهید. چندین سوراخ در پوشش ایجاد کنید تا رطوبت به ریشه گیاه برسد. هندوانه در هر سطح رطوبتی به همان اندازه رشد می کند تا زمانی که خاک زهکشی خوبی داشته باشد.

برداشت هندوانه در مزرعه

برداشت هندوانه در مزرعه

کود

هندوانه ها را بلافاصله پس از پیوند به باغچه یا زمانی که در صورت رشد از بذر به نهال های قوی تبدیل می شوند، کود دهید. در طول فصل رشد دو بار دیگر کود دهی کنید. هندوانه مقدار کمی کود را برای مدت طولانی دوست دارد. کودهای گرانولی را هر شش هفته یکبار یا کودهای مایع را هر دو هفته یکبار طبق دستورالعمل محصول اعمال کنید. از محصولی با نسبت متعادل مانند 5-5-5 استفاده کنید.

هرس

نیازی به هرس انگور هندوانه نیست. با این حال، حذف میوه های آسیب دیده یا پوسیده از انگور هندوانه به گیاه اجازه می دهد تا انرژی بیشتری را به سمت تولید میوه سالم هدایت کند.

گلدان

باغبان های بالکن یا کسانی که باغچه های کوچکی دارند می توانند تاک هندوانه را در ظرفی پرورش دهند. یک ظرف بزرگ – 5 گالن یا بزرگتر – با زهکشی عالی انتخاب کنید و آن را با خاک سبک گلدان پر کنید، نه خاک سنگین باغچه. نوع هندوانه فشرده ای را انتخاب کنید که میوه های کوچک تولید می کند. سعی نکنید انواع هندوانه بزرگ را در ظرفی پرورش دهید. بعد از تمام شدن احتمال یخبندان، سه بذر را به عمق 1 اینچ بکارید (یا یک نهال را بکارید) و به خوبی آبیاری کنید. در مناطقی که فضا محدود است، برای حمایت از درختان انگور، یک سه‌پینگ یا تریلی نصب کنید. شما باید در حین رشد انگورها را با پشتیبانی آموزش دهید. پس از تشکیل میوه ها، آنها نیز به تکیه گاه نیاز دارند، مانند یک بند پارچه ای زیر هر هندوانه. این گیاه در پایان فصل از بین می رود، بنابراین نیازی به گلدان مجدد نیست.

پرورش هندوانه در خانه

پرورش هندوانه در خانه

آفات و مشکلات

گیاهان هندوانه در برابر بسیاری از آفات مشابه سایر گیاهان باغی، از جمله شته ها، کنه ها، تریپس ها، سوسک ها و کرم ها حساس هستند. به دنبال محلول های ارگانیک مانند صابون حشره کش باشید یا آفات بزرگ را به طور فیزیکی حذف کنید و آنها را در آب صابون بیندازید. شما نمی خواهید از هیچ آفت کشی روی گیاهی با میوه ای که قصد خوردن آن را دارید استفاده کنید.

اگر آفات حشرات مشکل بزرگی هستند، گیاهان جوان را با پوشش های ردیفی بپوشانید. هنگامی که انگورهای هندوانه شروع به شکوفه دادن کردند، پوشش های ردیف را بردارید زیرا می توانند از گرده افشانی جلوگیری کنند.

نحوه تکثیر هندوانه

بهترین راه برای باغبانان خانگی برای تکثیر گیاهان هندوانه با دانه های برداشت شده از یک گیاه موجود است. برداشت بذر از خربزه خریداری شده در خواربار فروشی معمولاً موفقیت آمیز نیست زیرا خربزه های تجاری قبل از بالغ شدن دانه ها برداشت می شوند. پس از برداشت خربزه، دانه ها به بلوغ خود ادامه نمی دهند.

برای برداشت بذر از خربزه در باغ، صبر کنید تا خربزه از نقطه ای که برای خوردن آن برداشت می شود، بالغ شود. قبل از چیدن خربزه صبر کنید تا پیچک مجعد نزدیک آن کاملا خشک شود و آن را به مدت دو یا سه هفته در جای خشک و خنک نگهداری کنید. سپس دانه ها و گوشت آن را خارج کرده و در ظرف آب بریزید. دانه‌های سالم به سمت پایین فرو می‌روند و دانه‌هایی که زنده نیستند، همراه با بیشتر پالپ، به سمت بالا شناور می‌شوند. دانه های سالم را بیرون بیاورید و تفاله باقی مانده را از روی آنها بشویید. دانه ها را به مدت یک هفته روی یک حوله کاغذی در مکانی آفتابی قرار دهید تا خشک شود. سپس بعد از گرم شدن هوا آنها را در باغ بکارید یا قبل از سرمای بهاری در داخل خانه شروع کنید.

گیاه هندوانه

گیاه هندوانه

چگونه هندوانه شیرین تهیه کنیم

چرا برخی از خربزه ها بسیار شیرین هستند در حالی که برخی دیگر فیبری و بی مزه به نظر می رسند؟ برای به دست آوردن محتوای قند بالا، باید گیاهان هندوانه را در تمام فصل با مقدار مناسب آب، محافظت در برابر بیماری ها و آفات و افزودن مواد مغذی اضافی به خاک راضی نگه دارید. فصل رشد فوق العاده خنک نیز می تواند بر کیفیت هندوانه تأثیر بگذارد.

نحوه پرورش هندوانه بدون دانه

هندوانه های بدون هسته ممکن است مانند سایر هندوانه ها جوانه نزنند، بنابراین بذرهای بیشتری را نسبت به آنچه در داخل خانه نیاز دارید در گلدان های ذغال سنگ نارس شروع کنید. هنگامی که آنها در باغ کاشته شدند، همان دستورالعمل هایی را که برای هندوانه های دانه دار انجام می شود دنبال کنید. هندوانه‌های بدون دانه برای تولید به گرده‌ای از نوع دانه‌دار نیاز دارند، بنابراین گونه‌های دانه‌دار را در نزدیکی بکارید.

هندوانه های برداشت شده

هندوانه های برداشت شده

چگونه بفهمیم هندوانه رسیده است

یکی از بهترین سرنخ ها این است که به نقطه ای که خربزه روی زمین استراحت کرده است نگاه کنید. احتمالاً در طول فصل رشد سبز کم رنگ یا سفید بوده است. وقتی زرد شد نشان از رسیده بودن آن است. هنگام بررسی رنگ، مراقب باشید که خربزه خود را زیاد نچرخانید، در غیر این صورت ممکن است به درخت انگور آسیب برسانید. فقط کافی است میوه را آنقدر به سمت بالا بچرخانید تا زیر آن را نگاه کنید.

در خربزه های رسیده، پیچک های سبز و مجعد نزدیک ساقه شروع به خشک شدن و قهوه ای شدن می کنند. رنگ سطح خربزه ممکن است به جای براق شدن، کدر به نظر برسد. پوست در برابر فشار دادن ناخن مقاومت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *