آموزش باغبانی

3 روش برای تکثیر گیاه یشم

کاشت گیاه یشم

یکی از ارزشمندترین جنبه های مراقبت از گیاهان آپارتمانی زمانی است که آنها به اندازه کافی بزرگ می شوند تا تکثیر شوند و با عزیزانشان به اشتراک بگذارند. و اگر گیاه یشم دارید، خوشحال می شوید که بدانید این یکی از ساده ترین گیاهان برای تکثیر است. اغلب در طول عمر خود برگ ها یا شاخه های خود را از دست می دهد که می توانید از آنها برای تهیه ساکولنت های اضافی استفاده کنید. گیاهان یشم را می توان به چند روش مختلف تکثیر کرد و روشی که انتخاب می کنید در نهایت به ترجیح شخصی بستگی دارد. یکی از گیاهان آپارتمانی مورد علاقه که اغلب به عنوان بونسای استفاده می شود، یشم برای چندین دهه یک گیاه ضروری بوده است. در شرایط مناسب می توان انتظار داشت که این ساکولنت تا 50، حتی 100 سال عمر کند! برای اینکه گیاه یشم خود را برای طولانی ترین عمر زنده نگه دارید، باید بدانید که چگونه از آن مراقبت کنید.

زمان تکثیر گیاه یشم

گیاه یشم را می‌توان در هر زمانی از سال تکثیر کرد، اما معمولاً در بهار و تابستان که گیاه به طور فعال در حال رشد است، سریع‌تر ریشه می‌دهد. دماهای گرمتر و نور بیشتر نیز باعث ریشه زایی سریعتر می شود.

چگونه یک گیاه یشم را برای تکثیر آماده کنیم

روش‌های متعددی برای تکثیر گیاه یشم وجود دارد، اما هر روش باید به همین صورت شروع شود: با اجازه دادن به برگ یا ساقه قلمه برای چند روز در مکانی گرم و روشن خشک شود. این به بریدگی اجازه می‌دهد تا پینه ایجاد کند، که راحت‌تر ریشه می‌دهد و احتمال پوسیدگی آن کمتر از بافت‌های تازه بریده شده است.

گیاه یشم

گیاه یشم

نحوه تکثیر گیاه یشم با استفاده از برگ

اگر برگ از گیاه یشم شما افتاد، به جای دور انداختن آن، از آن برای درست کردن گیاه دیگری استفاده کنید. هاچینز می گوید: «مطمئن شوید که کل برگ دست نخورده است و قسمت کوچکی روی ساقه باقی نمانده است.

  • به آرامی یک برگ را بچرخانید تا آن را از گیاه جدا کنید (یا از یکی که قبلا افتاده است استفاده کنید).
  • اجازه دهید برگ برای چند روز بماند تا انتهای آن پینه ایجاد کند.
  • پس از تشکیل پینه، یک گلدان کوچک را با مخلوط گلدانی که زهکشی خوبی دارد پر کنید.
  • برگ را روی مخلوط گلدان قرار دهید.
  • آب را کاملاً آبیاری کنید، سپس قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خشک شود.

نحوه تکثیر گیاه یشم با استفاده از ساقه

تکثیر با ساقه باعث ایجاد گیاه بزرگتر در مدت زمان کوتاه تری نسبت به تکثیر توسط برگ می شود. هنگام انتخاب ساقه برای تکثیر، مطمئن شوید که دارای دو تا سه گره بدون برگ (برجستگی روی ساقه در محل رشد برگ ها و ریشه ها) در پایین و همچنین تعدادی برگ در بالا باشد. او می‌گوید برای رسیدن به این هدف، ممکن است لازم باشد تعدادی از برگ‌های پایینی ساقه بریده شده را بردارید، اما مطمئن شوید که چند برگ در بالای آن باقی می‌ماند.

  • با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یا قیچی یک ساقه را از گیاه جدا کنید.
  • اجازه دهید قلمه چند روز بیرون بماند تا انتهای بریده شده پینه تشکیل شود.
  • پس از تشکیل پینه، یک گلدان کوچک را با مخلوط گلدانی که زهکشی خوبی دارد پر کنید.
  • قلمه را مستقیماً در خاک قرار دهید.
  • آب را کاملاً آبیاری کنید، سپس قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید خشک شود.
گل دادن گیاه یشم

گل دادن گیاه یشم

نحوه تکثیر گیاه یشم در آب

تکثیر گیاه یشم در آب امکان پذیر است، اما این روش تنها باید به عنوان آخرین راه حل انتخاب شود. “تکثیر آب شانس ریشه زایی قلمه را افزایش می دهد و همچنین انتقال قلمه ریشه دار را زمانی که از آب خارج می شود و در خاکی با زهکشی مناسب کاشته می شود دشوارتر می کند.” هنکاک می گوید.

  • با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یا قیچی یک ساقه را از گیاه جدا کنید.
  • اجازه دهید قلمه چند روز بیرون بماند تا انتهای بریده شده پینه تشکیل شود.
  • پس از تشکیل پینه، ظرفی را با آب پر کنید.
  • قلمه را مستقیماً در آب قرار دهید.

مراقبت از گیاه یشم در محیط داخلی

یادگیری در مورد مراقبت و نگهداری از گیاهان یشم (Crassula ovata) آسان است. مهم ترین فاکتورهایی که در پرورش گیاهان آپارتمانی یشم باید در نظر گرفت آب، نور، دما و کود است. پس بیایید شروع کنیم.

گیاه یشم که به عنوان گیاه ثروت شناخته می شود

گیاه یشم که به عنوان گیاه ثروت شناخته می شود

بهترین خاک برای گیاه یشم

گیاهان یشم مانند سایر ساکولنت ها به خاکی نیاز دارند که زهکشی بسیار خوبی داشته باشد. این نمونه همچنین تمایل دارد تا بسیار سنگین شود، بنابراین خاک با مقداری سنگین به آن نیز ضروری است. خاکی را انتخاب کنید که برای ساکولنت ها ساخته شده باشد یا خاک خود را با منبعی از مواد آلی مانند پیت ماس، گشنیز، یا پوست کمپوست شده، به علاوه مواد سنگین تر مانند ماسه، شن، یا سنگ مخلوط کنید. تراشه های پوست یا پرلیت را می توان برای بهبود زهکشی اضافه کرد. گیاهان یشم خاک اسیدی با pH حدود 6.5 را دوست دارند. اگر PH نیاز به تنظیم دارد، 2 قاشق غذاخوری سنگ آهک را برای هر گالن محیط رشد مخلوط کنید.

آبیاری گیاه یشم

هنگام آبیاری مراقب باشید. ساکولنت ها به راحتی بیش از حد آبیاری می شوند و این می تواند مرگ آنها باشد. از آنجا که ساکولنت ها آب را در برگ ها و ساقه های گوشتی خود ذخیره می کنند، به اندازه سایر گیاهان آپارتمانی به آبیاری نیاز ندارند. مرطوب نگه داشتن خاک می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. گفته می شود، آب بسیار کم می تواند منجر به کوتوله شدن گیاهان، لکه بینی و ریزش برگ ها و حتی مرگ کل گیاه شود. اگر گیاه یشم شما برگ‌های خود را از دست می‌دهد یا دارای لکه‌های روی برگ است، معمولاً به دلیل آب کم ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *