آموزش باغبانی

نحوه پرورش گوجه فرنگی سان مارزانو

گوجه فرنگی سان مارزانو

گوجه فرنگی سن مارزانو اولین بار در نزدیکی ناپل در منطقه کامپانیا در جنوب غربی ایتالیا کشت شد و به نام شهری در آنجا به نام سان مارزانو نامگذاری شد، میوه‌های گوشتی، پوست کندن آسان و تقریباً بدون دانه هستند – همه ویژگی‌های بسیار مطلوب در گوجه فرنگی سس.

این تنوع به لطف تروآر محلی طعم منحصر به فردی پیدا کرد که هرگز نمی توانستیم امیدی به تقلید از آن داشته باشیم. “سان مارزانو” اصیل طعم متمایز خود را از رشد در خاک غنی آتشفشانی ایجاد شده توسط فوران کوه وزوویوس می گیرد.

امروزه، انواع خمیر معروف هنوز در آن منطقه ایتالیا پرورش می‌یابد و تولید تجاری کالای معتبر طبق استانداردهای سختگیرانه تنظیم می‌شود.

گوجه فرنگی سن مارزانو چیست؟

معمولاً به عنوان گوجه‌فرنگی «رب» یا «آلو» طبقه‌بندی می‌شود، نوع «سان مارزانو» میوه‌های مستطیلی سه اینچی با نوک‌های صاف هستند. آنها همیشه یکنواخت نیستند و شکل آنها می تواند کمی متفاوت باشد و برخی از آنها دارای انتهای بیشتر یا کمتر نوک تیز هستند.

این رقم از نظر فنی یک رم نیست، اگرچه زمانی که خدمات تحقیقات کشاورزی USDA اولین هیبرید روما را در سال 1955 ایجاد کرد، یکی از گیاهان مادر بود.

همه گوجه‌فرنگی‌ها از آمریکای مرکزی و جنوبی سرچشمه می‌گیرند و رقم منحصر به فرد «سان مارزانو» از منطقه‌ای در ایتالیا می‌آید که در سایه کوه وزوویوس قرار دارد.

“سان مارزانو” که در منطقه آشپزی باشکوهی در نزدیکی ناپل سرچشمه می گیرد، جای تعجب نیست که پیشینه ای غنی دارد، اما اکثر کارشناسان این ادعا را باور ندارند که این تنوع هدیه ای است که پادشاه پرو در اوایل قرن هجدهم به ناپل داده است.

به احتمال زیاد گوجه فرنگی در اواسط دهه 1500 وارد جنوب ایتالیا شد و این میراث خاص تا زمانی در اوایل قرن بیستم پدیدار نشد.

این نوع گوجه‌فرنگی معمولاً روی تاک‌های نامشخص رشد می‌کند، اگرچه ممکن است امروزه برخی از گونه‌های «سان مارزانو» را با قد کوتاه‌تر پیدا کنید. میوه ها به صورت خوشه های شش تا هشت تایی تولید می شوند که بار سنگینی بر انگورها وارد می کند.

بالغ شدن این میراث از زمان پیوند بین 75 تا 90 روز طول می کشد و میوه ها در زمان رسیدن به رنگ قرمز روشن و شادابی در می آیند. هر کدام از سه تا شش اونس وزن دارند.

مانند سایر انواع رب، چیزی که آنها را برای تهیه سس، کنسرو کردن و انجماد بسیار مطلوب می کند، حداقل مقدار دانه ها و ژل لغزنده ای است که حاوی گوشت سفت و پوست نازک است.

همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این تنوع برای سس‌های غلیظ پوست کنده و سریع بپزد.

گوجه فرنگی سان مارزانو برداشت شده تازه

گوجه فرنگی سان مارزانو برداشت شده تازه

چه تعداد برای کاشت لازم است؟

وقتی گوجه‌فرنگی را با هدف درست کردن دسته‌های بزرگ سس یا نگهداری آنها با کنسرو کردن، پرورش می‌دهید، نسبت به انواع بیفتیک یا گیلاس به گیاه بیشتری نیاز خواهید داشت.

از این گذشته، می توانید هر بار میوه های خرد شده یا ریز را انتخاب کنید و بخورید تا رضایت زیادی داشته باشید. اما برای تهیه یک لیتر سس گوجه فرنگی نازک به حدود پنج کیلو محصول نیاز دارید و برای یک محصول نهایی غلیظ تر به مقدار بیشتری در هر گلدان یا شیشه نیاز دارید.

به خاطر داشته باشید که یک گیاه معمولی – حتی گیاهی که در چنگال قرار گرفته و در تمام فصل آب، آفتاب و غذای کافی دریافت کرده است – در طول تابستان حدود 10 پوند میوه تولید می کند.

بنابراین بر این اساس برنامه ریزی کنید و به یاد داشته باشید که میوه رسیده فقط چهار تا هفت روز روی پیشخوان آشپزخانه تازه می ماند، در حالی که قرار دادن آن در یخچال بافت آن را از بین می برد.

از آنجایی که همه به جز یک نوع از “سان مارزانو” موجود امروز نامشخص هستند، آنها در طول فصل میوه می دهند، نه در یک پنجره باریک مانند اکثر انواع کنسرو، که گیاهان معینی هستند

این بدان معنی است که شما همچنین باید برای کاشت به اندازه کافی برنامه ریزی کنید که مقدار قابل توجهی از میوه در همان زمان رسیده باشد، برای نگهداری یا تهیه یک دستور پخت که نیاز به پوند و پوند دارد.

یا، برداشت تکه تکه از چند گیاه را در نظر بگیرید و سپس تکه‌های آن را منجمد کنید تا زمانی که سس کافی داشته باشید.

گیاه گوجه فرنگی سان مارزانو

گیاه گوجه فرنگی سان مارزانو

زمان سنجی

مانند بسیاری از ارثیه ها، این واریته نسبت به اکثر روماهای هیبریدی یا سایر کنسروهای مورد علاقه گوجه فرنگی کمی بیشتر طول می کشد تا میوه های رسیده به دست آید. بقیه 70 تا 80 روز طول می کشد، در حالی که “سان مارزانو” ممکن است به 75 تا 90 روز نیاز داشته باشد.

این یک یا دو هفته اضافی می تواند مانع از تولید هر چه گیاهان قبل از پایان تابستان شود، شود.

برای جبران روزهای اضافی در تقویم رشد، مطمئن شوید که مهدکودک پیوند در اوایل فصل شروع می‌شود تا برنامه رشد طولانی‌تری داشته باشد.

و هنگامی که بذرها را شروع کردید، حتماً آنها را هشت هفته زودتر از میانگین آخرین تاریخ یخبندان در منطقه خود در داخل خانه بکارید، تا زودتر آماده شوند.

انواع زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید که در یک پنجره رشد کوتاه‌تر تولید می‌کنند یا بدشان نمی‌آید که در اوایل تابستان کاشته شوند، اما این یکی از آنها نیست.

اگر باید با یک فصل رشد کوتاه در یک منطقه سرد مبارزه کنید، به رشد واریته متفاوتی فکر کنید که سریع‌تر بالغ می‌شود اما همچنان می‌تواند خود را حفظ کند.

«سس طلوع آفتاب» یک نمونه است. این یک هیبرید مشخص است که میوه های چهار تا شش اونس را از 57 روز پس از پیوند تولید می کند. همچنین، در نظر بگیرید که گوجه‌فرنگی‌ها در محدوده دمایی 68 تا 77 درجه فارنهایت به راحتی قرمز می‌شوند و زمانی که دمای بالا از 85 درجه فارنهایت فراتر رفت، فرآیند رسیدن کند می‌شود یا متوقف می‌شود.

اگر در مکانی زندگی می‌کنید که تابستان‌های طولانی و گرم دارد، چند هفته به جدول زمانی اضافه کنید تا این تاخیر احتمالی را در نظر بگیرید.

 برداشت و نگهداری

برخلاف بسیاری از انواع گوجه‌فرنگی رب، بیشتر گونه‌های این میراث نامشخص هستند، به این معنی که در تمام تابستان میوه می‌دهند، نه در پنجره‌های غلیظ دو یا سه هفته‌ای مانند گونه‌های معین.

همانطور که به پنجره برداشت نزدیک می شوید – 75 تا 90 روز پس از کاشت – مراقب گیاهان خود باشید و میوه ها را هنگامی که رسیدند بچینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *