دانستنی های گیاهان

همه چیز درباره گیاه شاهدانه

کاشت گیاه شاهدانه توسط انسان

شاهدانه سرده ای از گیاهان گلدارو بومی آسیا است. شاهدانه از دیرباز برای فیبر شاهدانه، دانه‌های شاهدانه و روغن‌های آن، برگ‌های شاهدانه برای استفاده به‌عنوان سبزیجات و به‌عنوان آب‌میوه، اهداف دارویی و به‌عنوان یک داروی تفریحی استفاده می‌شده است.

از بخش های مختلف این گیاه برای تهیه تخم شاهدانه، ماری‌جوانا، الیاف شاهدانه و حشیش استفاده می‌شود. دانه های شاهدانه که به رنگ زرد و به طعم آجیل است، طرفداران زیادی دارد. از دیگر مصارف آن می توان به استفاده‌ در شکلات و روی سالاد، اشاره کرد. محل کاشت شاهدانه استان‌های اصفهان، تهران، فارس و شهرهای شمال کشور می‌باشد.

بسیاری از مردم دانه شاهدانه را یک غذای فوق العاده می دانند. دانه ها دارای مشخصات غذایی غنی هستند و طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهند. اگرچه دانه‌های شاهدانه از گیاه شاهدانه به دست می‌آیند، اما اثر تغییردهنده ذهنی ایجاد نمی‌کنند.

این دانه های کوچک و قهوه ای رنگ سرشار از پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب مفید از جمله امگا 3 و امگا 6 هستند. آنها اثرات آنتی اکسیدانی دارند و ممکن است علائم بسیاری از بیماری ها را کاهش دهند و سلامت قلب، پوست و مفاصل را بهبود بخشند.

در این مقاله به بررسی فواید مختلف دانه شاهدانه می پردازیم و نکاتی را برای افزودن آن به رژیم غذایی ارائه می دهیم.

ویژگی های ظاهری گیاه شاهدانه

شاهدانه گیاهی یکساله، دوپایه و گلدار است. برگها به صورت کف دست مرکب یا رقمی با برگچه های دندانه دار هستند. جفت اول برگها معمولاً دارای یک برگچه هستند که بسته به تنوع و شرایط رشد تعداد آنها به تدریج تا حداکثر سیزده برگچه در هر برگ (معمولاً هفت یا نه) افزایش می یابد. در بالای یک گیاه گلدار، این تعداد دوباره به یک برگچه در هر برگ کاهش می یابد.

جفت برگ های پایینی معمولاً در آرایش برگ مخالف و جفت های برگ بالایی در آرایش متناوب روی ساقه اصلی گیاه بالغ قرار می گیرند. برگ‌ها دارای یک الگوی رگ‌گیری عجیب و تشخیصی هستند که به افرادی که با گیاه آشنا نیستند قادر می‌سازد تا برگ شاهدانه را از گونه‌های نامرتبط که دارای برگ‌های گیج‌کننده‌ای مشابه هستند، تشخیص دهند. همه گونه های شناخته شده شاهدانه با باد گرده افشانی می شوند و میوه آن آکنه است. بیشتر گونه‌های شاهدانه گیاهان روز کوتاه هستند.

گیاه شاهدانه در دست کشاورز

گیاه شاهدانه در دست کشاورز

خواص شاهدانه

دانه های شاهدانه به ویژه سرشار از این چربی های سالم از جمله اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. هر دوی این چربی ها برای بهبود سلامت قلب با کاهش کلسترول، فشار خون و تری گلیسیرید شناخته شده اند. افزودن روغن شاهدانه به رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی را در آینده کاهش دهد.

فواید تغذیه ای دانه شاهدانه

این دانه ها سرشار از ترکیبات مغذی هستند، از جمله:

پروتئین

دانه های شاهدانه تقریباً به اندازه دانه سویا پروتئین دارند. در هر 30 گرم دانه یا حدود 3 قاشق غذاخوری، 9.46 گرم منبع پروتئینی مورد اعتماد وجود دارد. این دانه ها منبع کاملی از پروتئین هستند، به این معنی که همه اسیدهای آمینه ضروری نه منبع معتبر را فراهم می کنند.

آمینو اسیدها بلوک های ساختمانی برای همه پروتئین ها هستند. بدن نمی تواند 9 مورد از این اسیدها را تولید کند، بنابراین فرد باید آنها را از طریق رژیم غذایی جذب کند.

غذاهای گیاهی نسبتا کمی منابع کامل پروتئین هستند، و دانه شاهدانه را به یک مکمل ارزشمند برای یک رژیم گیاهخواری یا وگان تبدیل می کند.

دانه های شاهدانه به ویژه سرشار از اسید آمینه ای به نام آرژنین هستند که برای سلامت قلب مفید است.

چربی های غیر اشباع

فواید سلامتی چربی های چند غیر اشباع، به ویژه اسیدهای چرب امگا 3، به طور فزاینده ای شناخته شده است. دانه های شاهدانه منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب ضروری هستند، مانند اسید آلفا لینولنیک (ALA) که یک امگا 3 است. بدن نمی تواند اسیدهای چرب ضروری تولید کند و بدن باید آنها را از رژیم غذایی جذب کند.

آنها برای سلامت طولانی مدت بسیار مهم هستند. نسبت امگا 3 به امگا 6 نیز مهم است.به طور کلی، افراد تمایل دارند که مقدار زیادی امگا 6 و امگا 3 بسیار کم مصرف کنند، اما افزودن دانه شاهدانه به رژیم غذایی ممکن است به ایجاد تعادل کمک کند.همچنین، دانه های شاهدانه چربی اشباع کمی دارند و فاقد چربی ترانس هستند.

کاشت گیاه شاهدانه در کیسه

کاشت گیاه شاهدانه در کیسه

فیبر

بیشتر فیبر موجود در دانه شاهدانه در پوسته یا پوسته بیرونی آن قرار دارد. در صورت امکان، بذر شاهدانه را با پوسته دست نخورده خریداری کنید. با این حال، حتی بدون پوسته، دانه های شاهدانه یک منبع خوب از فیبر pf هستند، با سه قاشق غذاخوری حاوی تقریباً 1.2 گرم منبع مطمئن فیبر.

مصرف فیبر کافی هر روز می تواند:

  • کاهش اشتها
  • کمک به مدیریت وزن
  • برای تثبیت سطح قند خون کار می کند.
  • ارتقاء سلامت روده

مواد معدنی و ویتامین ها

دانه های شاهدانه حاوی مجموعه ای چشمگیر از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و به ویژه غنی از موارد زیر هستند:

  • ویتامین E
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم

آنها همچنین منبع خوبی از آهن، روی و ویتامین های B هستند، از جمله:

  • نیاسین
  • ریبوفلاوین
  • تیامین
  • ویتامین B-6
  • فولات
  • فواید سلامتی دانه شاهدانه

در کنار فواید تغذیه ای، برخی تحقیقات نشان می دهد که دانه های شاهدانه دارای طیف گسترده ای از اثرات مثبت سلامتی هستند.

گیاه شاهدانه در زمین

گیاه شاهدانه در زمین

از مغز محافظت کنید

عصاره دانه شاهدانه دارای اثرات آنتی اکسیدانی در آزمایشات آزمایشگاهی است. این اثرات ممکن است ناشی از محتوای کانابیدیول (CBD) دانه ها باشد.CBD و سایر ترکیبات موجود در دانه ها ممکن است اثرات محافظت کننده عصبی، ضد التهابی داشته باشند و همچنین ممکن است به تنظیم سیستم ایمنی کمک کنند.

تقویت قلب

اسیدهای چرب امگا 3 سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به مشکلاتی مانند آریتمی و بیماری قلبی را کاهش می دهد. دانه ها همچنین حاوی آرژنین هستند، اسید آمینه ای که به اسید نیتریک تبدیل می شود.اکسید نیتریک برای گشاد شدن شریان ها و سیاهرگ ها نیاز است و به صاف و الاستیک نگه داشتن دیواره رگ های خونی کمک می کند.کاهش فشار خون، خوردن یک رژیم غذایی سالم و شرکت در اشکال مختلف ورزش ممکن است به کاهش خطر نارسایی کمک کند.

کاهش التهاب

مقدار امگا 3 موجود در دانه شاهدانه و نسبت سالم امگا 3 به امگا 6 دانه ها با هم می توانند به کاهش التهاب کمک کنند.بعلاوه، دانه های شاهدانه منبعی غنی از اسید گاما لینولنیک (GLA)، یک اسید چرب غیراشباع چندگانه هستند که ممکن است اثرات ضد التهابی نیز داشته باشد.

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که GLA می تواند به عنوان یک ضد التهاب قوی عمل کند. با این حال، مطالعات اخیر در انسان نشان می دهد که اسید همیشه موثر نیست.

گیاه شاهدانه

گیاه شاهدانه

بهبود شرایط پوست

درماتیت آتوپیک (AD) و آکنه هر دو می توانند ناشی از التهاب مزمن باشند. ترکیبات ضد التهابی موجود در دانه شاهدانه ممکن است کمک کند.

در میان سایر علل احتمالی رژیم غذایی، آکنه ممکن است به کمبود امگا 3 مرتبط باشد. محتوای بالای امگا 3 موجود در دانه های شاهدانه ممکن است به مدیریت و کاهش علائم آکنه کمک کند.

آرتریت روماتوئید را تسکین دهید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. باعث می شود سیستم ایمنی به بافت های خود حمله کند که منجر به التهاب در مفاصل می شود.

در سال 2014، تحقیقات انجام شده در سلول های انسانی نشان داد که روغن دانه شاهدانه می تواند اثرات ضد روماتیسمی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *