آموزش باغبانی

چگونه به درستی همه گیاهان خود را کود دهیم

کوددهی گیاهان

یک دوز منظم از مواد مغذی مهم به رشد بهتر کمک می کند. برای بهترین نتایج از این نکات تخصصی کود دهی استفاده کنید. وقتی نوبت به کشف چگونگی کود دهی به گیاهان می رسد، همه چیز می تواند به سرعت زیاد شود. هنگامی که انواع کودها، کیفیت خاک خود و نیازهای هر گیاه را در نظر بگیرید، صرف نظر از کل فرآیند به طور کلی راحت تر می شود. با این حال، اگر گیاهان خود را کود نمی‌دهید، احتمالاً آن‌طور که می‌خواهید رشد نخواهند کرد یا شکوفا نخواهند شد. فراتر از نور خورشید و آب، همه گیاهان برای رشد به مواد مغذی خاصی نیاز دارند و اگر گهگاه منابع آنها را دوباره پر نکنید، ممکن است به مشکلات سلامتی دچار شوند.

گیاهان نیز مانند مردم به مجموعه ای از مواد مغذی ضروری برای رشد مناسب و سالم ماندن نیاز دارند. به طور خاص، همه گیاهان باید دارای نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشند که به عنوان درشت مغذی شناخته می شوند زیرا گیاهان به آنها بیشتر نیاز دارند (همچنین چندین ریز مغذی وجود دارد که در مقادیر کم مورد نیاز هستند، معمولاً لازم نیست نگران آنها باشید). بدون مقدار کافی از این درشت مغذی ها، در نهایت با گیاهان بسیار غمگینی مواجه خواهید شد که دارای ساقه های ضعیف، برگ های کوچکتر، گل های کمتر و رنگ ضعیف هستند.

شما می توانید اکثر کمبودهای مواد مغذی را با افزودن مقداری کود به خاک خود اصلاح کنید. بهترین راه برای کود دهی گیاهان به این بستگی دارد که آیا آنها در باغ شما رشد می کنند یا در ظروف.

چرا گیاهان به کود نیاز دارند

چرا گیاهان به کود نیاز دارند

کود دهی گیاهان باغی

ممکن است به نظر برسد که گیاهان شما می توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک باغچه شما دریافت کنند، اما همیشه اینطور نیست. عواملی مانند منطقه ای که در آن هستید و آنچه قبلاً در خاک شما رشد کرده است می تواند بر سطح مواد مغذی آن تأثیر بگذارد. خواص جدیدتری که پس از ساخت و ساز به آنها خاک پر شده اضافه شده است، ممکن است در واقع با خاک بسیار ضعیفی که مواد آلی کمی دارد، شروع شود، که منبع طبیعی اصلی مواد مغذی گیاه است. حتی اگر خاک غنی داشته باشید، گیاهان شما می توانند به مرور زمان از تمام مواد مغذی موجود استفاده کنند.

قبل از شروع به ریختن کود در اطراف، باید وضعیت فعلی مواد مغذی حیاط خود را دریابید. با آزمایش خاک خود شروع کنید تا بدانید با چه چیزی کار می کنید و برای گیاهان سالم تر باید چه چیزهایی اضافه کنید. از این مرحله بگذرید و در نهایت ممکن است پول خود را برای کودهایی که به آنها نیاز ندارید هدر دهید یا در مصرف آن زیاده روی کنید و در نهایت به گیاهان خود آسیب بزنید. نتایج آزمایش خاک شما معمولاً به شما می گوید که دقیقاً چه مقدار کود با یک ماده مغذی خاص باید تهیه کنید. از آنجایی که گیاهان هر سال مقادیر متفاوتی مصرف می کنند، بهتر است سالانه آزمایش خاک انجام شود.

افزودن کمپوست، مالچ و سایر انواع مواد آلی به خاک شما می‌تواند به غنی‌تر شدن خاک شما کمک کند، اما ممکن است به اندازه کافی سریع مواد مغذی را تامین نکند تا همه چیزهایی را که در حال رشد هستید تامین کند. دلیل؟ قبل از اینکه مواد مغذی برای استفاده گیاهان در دسترس قرار گیرند، مواد آلی باید شروع به تجزیه کنند.

به عنوان یک راه حل، می توانید این مواد مغذی به آرامی آزاد شده را با مواد مغذی فوراً در دسترس تری که کودها فراهم می کنند، تکمیل کنید. از یک محصول مایع یا دانه ای با مقدار متعادلی از سه ماده مغذی بزرگ استفاده کنید، که با علامت 10-10-10 روی برچسب نشان داده شده است (نماینده نسبت نیتروژن-فسفر-پتاسیم در کود، اغلب به اختصار N-P-K) که مناسب است.

کوددهی به گیاهان باغی

کوددهی به گیاهان باغی

کود دهی به گیاهان آپارتمانی و باغچه های کانتینری

کود مخصوصاً برای گیاهان آپارتمانی و سایر گیاهان کانتینری مهم است زیرا آنها به خاک گلدان خود محدود می شوند. هنگامی که این مواد مغذی از بین رفت، ریشه های گیاه شما نمی توانند برای یافتن بیشتر دراز شوند. این یکی از دلایلی است که چرا شروع با خاک گلدان با کیفیت، که اغلب دارای کودهای آهسته رهش برای حمایت از رشد اولیه است، مهم است. هنگامی که مصرف شد، مهم است که مقدار بیشتری اضافه کنید یا گیاه را با استفاده از مخلوط تازه گلکاری کنید.

اگر مطمئن نیستید که چه مقدار کود به گیاهان گلدانی خود بدهید، همیشه بهتر است که کمتر از حد کود دهی کنید. افزودن کود زیاد می تواند جذب آب را برای ریشه های گیاه سخت تر کند. مصرف بیش از حد کود همچنین می‌تواند باعث قهوه‌ای یا زرد شدن برگ‌ها شود، درست برعکس آنچه شما می‌خواهید به دست آورید. اگر از کود مایعی استفاده می کنید که قرار است ابتدا با آب مخلوط شود، یک ترفند مفید این است که آن را تا حدود نصف قدرت توصیه شده در برچسب رقیق کنید. به این ترتیب، خطر کود دهی بیش از حد را کاهش خواهید داد، اما گیاهان شما همچنان به اندازه کافی از آنچه نیاز دارند دریافت خواهند کرد (به یاد داشته باشید، کمی راه طولانی را طی می کند).

نحوه کوددادن گیاهان

نحوه کوددادن گیاهان

هر چند وقت یکبار به گیاهان کوددهی کنیم

ممکن است روزانه ویتامین مصرف کنید، اما گیاهان نیازی به کود دهی به دفعات ندارند. اینکه دقیقا چند وقت یکبار به گیاهان خود کود می دهید به انواعی که در حال رشد هستید و زمان سال بستگی دارد. برخی از گیاهان باغی تغذیه کننده های سنگینی هستند (به این معنی که نسبت به بقیه به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند). اینها معمولاً گونه‌هایی هستند که سریع رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند، از جمله بیشتر گیاهان یکساله، میوه‌ها، سبزیجات، گل رز و ادریسیا. این گیاهان در طول فصل رشد خود ماهی یک بار با کود مایع همه منظوره تغذیه می شوند.

سایر گیاهان، از جمله برخی از گیاهان چند ساله (مانند مومیایی زنبور عسل و گل مخروط)، درختان و درختچه ها، اصلاً به کود زیادی نیاز ندارند – به خصوص اگر قبل از کاشت مقدار زیادی کمپوست یا سایر مواد آلی به خاک آنها اضافه کنید. ممکن است بخواهید یک بار در بهار به آنها غذا بدهید زیرا آنها شروع به افزایش رشد خود می کنند.

بسیاری از گیاهان آپارتمانی برگدار و گلدار نیز از برنامه فصلی پیروی می کنند و در طول ماه های سردتر رشد خود را کند می کنند و بنابراین به مواد مغذی زیادی نیاز ندارند. هنگامی که آنها در بهار و تابستان به طور فعال رشد می کنند، از مقدار کمی کود مایع مخلوط شده در آب آنها تقریباً یک بار در ماه سود می برند. اگر از کسانی نیستید که این کار را به خاطر بسپارید، به سراغ گرانول‌های آهسته رهش یا یک برگه مواد مغذی بروید که می‌توانید هر چند ماه یا بیشتر در خاک فشار دهید. وقتی صحبت از کاکتوس‌ها و ساکولنت‌های داخلی می‌شود، که معمولاً به کود زیادی نیاز ندارند، تنها یک یا دو دوز کود مایع در سال کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *