دانستنی های گیاهان

تفاوت دانه های چیا سفید و سیاه چیست؟

دانه چیا سیاه و سفید

دانه چیا دانه ریز گیاه مریم گلی است که به نام گیاه چیا نیز شناخته می شود. اکثریت قریب به اتفاق دانه‌های چیا که امروزه تولید می‌شوند به رنگ قهوه‌ای/مشکی هستند و به دانه‌های چیا سیاه معروف هستند، اما ممکن است با دانه‌های چیا با ظاهری متفاوت روبرو شده باشید، دانه‌ای که به رنگ سفید است. بنابراین تفاوت بین دانه چیا سفید و سیاه چیست؟

دانه های سفید چیا از کجا می آیند؟

متأسفانه، دانه‌های چیا سفید ابرغذاهای جدید جادویی نیستند و از همان گیاهان مریم گلی هیسپانیکا می‌آیند که دانه‌های چیا سیاه هستند. رنگ‌بندی متفاوت آن‌ها صرفاً به ژنتیک مربوط می‌شود، گیاهان چیا که دانه‌های سفید تولید می‌کنند، یک ژن مغلوب را نشان می‌دهند و باعث می‌شوند گل‌های سفید و سپس دانه‌های سفید تولید کنند. با گذشت زمان، ژن غالب سیاه چیا منجر به تیره بودن بیشتر دانه‌های چیا شده است که باعث شده است دانه‌های چیا سفید به‌عنوان کمیاب و غیرعادی دیده شوند.

آیا دانه های چیا سفید از نظر تغذیه ای متفاوت هستند؟

تفاوت های تغذیه ای بین دانه های سیاه و سفید چیا به قدری حاشیه ای است که اکثر منابع به سادگی می گویند که آنها یکسان هستند. فرض کنید به ترکیب غذایی آنها بسیار دقیق نگاه می کنید. در این صورت، دانه‌های چیا سیاه حاوی مقدار بسیار کمی پروتئین هستند و دانه‌های چیا سفید مقدار کمی اسیدهای چرب امگا 3 ALA بیشتری دارند. متأسفانه، این تفاوت ها بسیار کوچک هستند و بسته به شرایط رشد و مکان می توانند به طور چشمگیری متفاوت باشند.

دانه های متفاوت چیا در قاشق

دانه های متفاوت چیا در قاشق

آیا دانه های سیاه و سفید چیا طعم متفاوتی دارند؟

متأسفیم که بار دیگر، هیچ تفاوتی بین طعم دانه‌های چیا سفید و سیاه وجود ندارد، زیرا دانه‌های سفید ساختار ژنتیکی تقریباً یکسانی با دانه‌های چیا سیاه دارند به جز ژن تک رنگ مغلوب آن‌ها. همانطور که گفته شد، برای افرادی که غذا می خورند، اغلب راحت تر است که دانه های چیا سفید را در سایر غذاها پنهان کنند، زیرا آنها کمتر به چشم می آیند.

پس چرا دانه های چیا سفید گران تر هستند؟

اگر دانه‌های چیا سفید و سیاه از گیاهان یکسانی می‌آیند و ترکیب غذایی یکسانی دارند، چرا دانه‌های چیا سفید گران‌تر هستند؟ پاسخ این است که آنها به عنوان نادر دیده می شوند. از آنجایی که دانه‌های سفید چیا بسیار کمتری تولید می‌شوند، تولیدکنندگان می‌توانند هزینه بیشتری برای آن‌ها بپردازند و به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان از پرداخت قیمت بالاتر برای رنگ دانه‌های زیباتر، خوشحال هستند.

دانه های چیا منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند

وقتی صحبت از تغذیه سالم به میان می آید، متخصصان موافق هستند که خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها بسیار مفید است. گذشته از کاهش علائم پیری، آنتی اکسیدان ها همچنین به مبارزه با رادیکال های آزاد که مسئول جهش های سلولی و در نهایت سرطان هستند، کمک می کند. دانه های چیا منبع عالی آنتی اکسیدان ها به ویژه کامفرول و کوئرستین هستند که ثابت شده است که هر دو دارای خواص ضد سرطانی هستند و اثرات محافظتی بر قلب دارند.

دانه های سیاه چیا

دانه های سیاه چیا

دانه های چیا منبع فوق العاده ای از فیبر هستند

دانه های چیا 40 درصد از نظر وزنی فیبر هستند که آن ها را به یکی از بهترین منابع فیبر در جهان تبدیل می کند! یک وعده یک اونس (28 گرم) دانه چیا حاوی 11 گرم فیبر است که به آنها اجازه می دهد تا ده برابر وزن خود آب جذب کنند. فیبر علاوه بر کمک به احساس سیری، برای میکروبیوم روده سالم و سیستم گوارشی کارآمد نیز ضروری است.

دانه های چیا می توانند به کاهش وزن کمک کنند

اگرچه هیچ غذای معجزه آسایی برای کاهش وزن وجود ندارد، اما دانه های چیا به دلیل محتوای فیبر و پروتئین بالا به افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند کمک می کند. ثابت شده است که غذاهای غنی از پروتئین و فیبر میل به گرسنگی را کاهش می دهند و مصرف غذا را کاهش می دهند، که برای کسانی که رژیم غذایی کنترل شده کالری دارند مفید است.

دانه های چیا برای استخوان های شما خوب هستند

دانه چیا منبع قابل توجهی از کلسیم است و تنها یک اونس (28 گرم) 18 درصد از RDA را تامین می کند. گرم به گرم، این مقدار آنها را به منبع کلسیم بهتری نسبت به بسیاری از محصولات لبنی و منبع کلسیم ارزشمندی برای کسانی که رژیم گیاهخواری یا بدون لبنیات دارند تبدیل می کند.

دانه های سفید چیا

دانه های سفید چیا

دانه های چیا می توانند سطح قند خون را کاهش دهند

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که دانه های چیا در بهبود حساسیت به انسولین و کنترل سطح قند خون، به ویژه بعد از غذا، موثر هستند. این موضوع در برخی از مطالعات انسانی نیز تکرار شده است و نشان می‌دهد که برای دیابتی‌های تحت کنترل رژیم غذایی، مصرف دانه‌های چیا ممکن است به آن‌ها کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنند.

دانه های چیا می توانند فشار خون را کاهش دهند

علاوه بر کاهش سطح قند خون، دانه چیا می تواند به کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون نیز کمک کند، که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. در حال حاضر، دانه‌های چیا هنوز نمی‌توانند جایگزین داروهای فشار خون شوند، اما با این وجود، آنها یک مکمل سالم برای یک رژیم غذایی متعادل هستند.

دانه های چیا دارای امگا 3 بسیار بالایی هستند

باور کنید یا نه، گرم به گرم، دانه های چیا در واقع دارای امگا 3 بیشتری نسبت به سالمون هستند – اما هنوز ماهی را دور نریزید. اگرچه دانه‌های چیا سرشار از امگا 3 هستند، اما بیشتر ALA (اسید آلفا لینولنیک) را فراهم می‌کنند که به راحتی در بدن تجزیه نمی‌شود. همانطور که گفته شد، آنها هنوز هم منبع خوبی از امگا 3 هستند و برای افرادی که رژیم غذایی گیاهی دارند مفید هستند.

دانه های سیاه و سفید چیا غذایی بسیار مقوی

دانه های سیاه و سفید چیا غذایی بسیار مقوی

دانه های چیا یک نیروگاه پروتئینی گیاهی هستند

در نهایت، دانه های چیا یک نیروگاه گیاهی برای پروتئین هستند و حاوی تعادل خوبی از اسیدهای آمینه ضروری هستند. از نظر وزن، یک وعده دانه چیا تقریباً 14 درصد پروتئین است که برای یک منبع پروتئین گیاهی بسیار بالا است و آن را به یک رژیم غذایی گیاهی و وگان تبدیل می کند.

نتیجه

تقریباً هیچ تفاوتی بین دانه چیا سفید و سیاه وجود ندارد. از نظر تغذیه، آرایش تقریباً یکسانی دارند و طعم هر دو رنگ دانه چیا دقیقاً یکسان است. اگر خوشحال هستید که بیشتر روی دانه‌های چیا سفید خرج کنید، این دانه‌ها می‌توانند جایگزین جدیدی برای دانه‌های چیا سیاه معمولی باشند، اما هیچ فواید اضافی برای سلامتی ندارند. در اینجا ۶ روش وجود دارد که می توانید به راحتی این دانه فوق العاده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اگر علاقه مند به کاشت چیا هستید می توانید از بذرهای زیر استفاده نمایید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *